انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند درباره رعایت حقوق کارگران خانگی که سبب دل گرمى بیشتر آنهابرای کار می‌شود| پاکیزگی یا اعمال شاقه؟ آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟
سرخط خبرها

صفحه‌ای دیگراز وقایع تاریخ انقلاب اسلامی | حمله عمال رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷‌

  • کد خبر: ۱۹۵۲۳۲
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
صفحه‌ای دیگراز وقایع تاریخ انقلاب اسلامی | حمله عمال رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷‌
به مناسبت واقعه ۲۹ و ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۵۷ که منجر به بازداشت اساتید دانشگاه و تیر اندازی مزدوران ستمشاهی به حرم مطهر امام رضا (ع)، این روایت را بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سید حسین فتاحی معصوم، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد که از شاهدان عینی این واقعه بوده، می‌گوید: بیان خاطرات دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی و وقایع گذشته انقلاب اسلامی از ضروریات جامعه امروز ماست. نسل جدید، دانشجویان و دانشگاهیان جوان وقایع ۴۰ سال قبل را که ندیده اند چگونه بشناسند و تحلیل کنند اگر که آن‌ها بازگو نشوند و نگارش نگردد؟

وی افزود: چطور درک کنند مبارزین چگونه با دستان خالی در برابر رژیم تا دندان مسلح و با حامیان مستکبر جهانی‌اش جهاد و مقاومت نموده و به پیروزی رسیده‌اند؟ نسل مومن، جوانان پرشور و آگاه، دانش‌آموزان، دانشجویان و همه اقشار جوان جامعه وظیفه دارند که بررسی کنند که برپائی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با چه مجاهدت‌ها، خون دل خوردن‌ها، شکنجه و بشهادت رسیدن بهترین جوانان این مرزو بوم و مجروح و معلول شدن خیل عظیمی از حامیان اسلام و انقلاب این دستاورد عظیم رابدست آورده و در طی بیش از چهار دهه از راه امام (ره) و اسلام و شهدای والا مقام انقلاب و دفاع مقدس با چنگ و دندان پاسداری نمایند و در برابر زیاده خواهی‌های استکبار وایادی مزدور و مرتجع آن در منطقه بایستند و از شرف و دین و اسلام و انقلاب دفاع نمایند.

سید حسین فتاحی معصوم گفت: بیان وقایع آن دوران از زبان شاهدان عینی وحاظر در صحنه  میتواند ارتباط قلبی نسل باقیمانده از انقلاب اسلامی را با نسل جدید و آینده پیوند زده و مستحکم کند تا بتوانند در این دنیای زور و تزویر و قلدر مآبانه مستکبرین جهانی و دشمنان اسلام، همچون کوهی استوار و بنیانی مرصوص به ایستند و موجبات افتخار و سربلندی کشور و اسلام را بیش از پیش فراهم آورند تا نویدبخش آینده‌ای درخشان و استوار برای همگان باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بایستی قدری به عقب برگشت و از شروع وقایع و مبارزات مردمی در مشهد سخن گفت، حوادثی، چون زلزله طبس در شهریور ماه ۵۷ (که شرحی جدا گانه دارد)؛ اعتصاب غذای ۴۸ ساعته دانشگاهیان در باشگاه دانشگاه (که هم اکنون مسجد دانشگاه است) در هفتم و هشتم آبانماه سال ۵۷، پس از برنامه‌ریزی اعتصاب غذا توسط عده‌ای از دانشگاهیان و هماهنگی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که هدایت و رهبری نهضت امام خمینی (ره) را در مشهد عهده‌دار بودند، برنامه شروع شد. روز هفتم آبانماه ۵۷ با حضور معظم‌له و دانشگاهیان و پزشکان و مردم اعتصاب غذا شروع شد. درب‌های باشگاه دانشگاه واقع در بیمارستان قائم (ع) توسط مردم و انقلابیون گشوده شد، بدستور آقا عکس‌های طاغوت پائین کشیده شد و عکس‌های امام و شهدا به دیوار‌ها نصب گردید و عملا باشگاه به محل تحصن و اعتصاب غذا‌کنندگان دانشگاهی و مردم تبدیل گردید. سخنرانی‌های آگاهی‌بخش مقام معظم رهبری، شهید هاشمی‌نژاد، شهید کامیاب و دانشگاهیان، برقراری نماز جماعت در محوطه بیمارستان با شرکت هزاران نفر از اقشار مردم و ادامه برنامه‌ها از صبح تا پاسی از شب و تداوم تحصن و اعتصاب غذا، آغاز‌گر حرکتی بود نمادین از وحدت روحانیون، دانشگاهیان و مردم، که موجبات خشم رژیم طاغوت را بیشتر کرده بود.

صفحه‌ای دیگراز وقایع تاریخ انقلاب اسلامی | حمله عمال رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷‌

صفحه‌ای دیگراز وقایع تاریخ انقلاب اسلامی | حمله عمال رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷‌

این شاهدان عینی گفت: اثرات مثبتی که این اعتصاب غذا در جامعه داشت، نقطه امیدی بود بر ادامه مبارزه با طاغوت و جوش و خروش مردم را بیش از پیش زیاد نمود.. برنامه‌های تظاهرات، اعتصابات در دانشگاه و در سرتاسر شهر ادامه داشت.  

سید حسین فتاحی معصوم گفت: روز بیست ونهم آبا ن ماه سال ۱۳۵۷ با برنامه ریزی قبلی مقرر شد در درون بیمارستان امام رضا (ع) در پشت نرده‌ها تظاهرات و راه‌پیمائی پزشکان، پرستاران و کارکنان با شعار‌های ضدرژیم ستم شاهی از قسمت شرقی بیمارستان که روبروی فروشگاه وبیمارستان ارتش ودر راستای خیابان بهار می‌باشد انجام پذیرد. برنامه راهپیمایی که  شروع شد.

صفحه‌ای دیگراز وقایع تاریخ انقلاب اسلامی | حمله عمال رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷‌

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عوامل حکومت نظامی برای جلوگیری از پخش صدا‌ها و شعار‌های انقلابی به بیرون از محوطه بیمارستان با راه اندازی ماشینهائی که روی آن‌ها بلندگو نصب شده بود اقدام به پخش موسیقی‌های مبتذل با صدای بلند می‌کرد تا به خیال خود مقابله کنند و صدای تظاهرات وشعار‌ها را خاموش نمایند.

وی گفت: وقتی نتوانستند جلوی تظاهرات را بگیرند مقارن ظهر با مسدودکردن درب اصلی بیمارستان و عدم اجازه خروج افراد، دو نفر از پزشکان و اساتید دانشگاه  آقای دکتر محمود روحانی رییس دانشکده پزشکی وپرفوسور رضوانی را دستگیر نمودند. فرمانده نظامی با بلندگو اعلام می‌کردکه به تظاهرات و شعار‌ها پایان داده شود وگرنه به دستگیری افراد ادامه می دهد.

صفحه‌ای دیگراز وقایع تاریخ انقلاب اسلامی | حمله عمال رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷‌

صفحه‌ای دیگراز وقایع تاریخ انقلاب اسلامی | حمله عمال رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا(ع) در ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷‌

سید حسین فتاحی معصوم گفت: حاضربن در راه پیمایی وتظا هرات سریعا تصمیم گرفتند اگر دو نفر دستگیر شده را آزاد نکنند دست به تحصن خواهیم زد و آن‌ها مرتبا می‌خواستند که افراد متفرق شوند، لذا تصمیم جمعی بر این شد که از بیمارستان خارج نشده و همگی به محل کتابخانه و سالن اجتماعات بیمارستان برویم و اعلام تحصن شد. با پخش خبر تحصن اساتید، پزشکان، دانشجویان و سایر اقشار پزشکی و کارکنان در بیمارستان امام رضا (ع) در سطح شهر، مردم گروه، گروه خود را به جمع ما رساندند و این بار بیمارستان امام رضا (ع) کانون مبارزه شد و روحانیون حاضر در جمع متحصنین به سخنرانی و روشنگری پرداختند.

دانشگاهیان دانشگاه فردوسی و مراکز درمانی وفرهنگیات متحصن در بیمارستان امام رضا (ع) برای آزادی اسیران قطعنامه شدید اللحنی صادر کردند:

بسمه تعالی

از آنجایی که  دستگاه حاکم روز بروز بر تجاوزات خود به حریم آزادی فردی واجتماعی مردم ایران می‌افزاید و بدین نیز اکتفا نکرده وتجاوز به حریم مقدس دانشگاه را مجاز دانسته، حتی تعدادی از همکاران عزیز دانشگاهی ودانشجویان مبارز را به زنجیر اسارت کشیده است.

جامعه دانشگاهیان دانشگاه فردوسی بخصوص هیات علمی دانشگاه  و مراکز پزشکی، دندانپزشکی، پزشکان منتسب به وزارت یهداری و بهزیستی، داروسازان وسایر کادر درمانی شهرستان مشهد ودیگر طبقات وابسته به آنها، اعلام می‌دارند: در صورتی که تمام اسیران دانشگاهی تا ساعت ۵ بعد از ظهر سه شنبه ۳۰آبان ۱۳۵۷ آزاد نگردند، علاوه بر اینکه تحصن ۲۴ ساعته خود را به مدت نا محدود ادامه می‌دهند، اقدام به تعطیلی کلیه مراکز درمانی، بیمارستانی، خصوصی و دارویی در سح شهر مشهد خواهند نمود. اما از آنجایی که ما همگی در خدمت مردم هستیم مراکز اورژانس در تمام ساعات شبانه روز در خدمت مردم عزیز ومبارز مشهد خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->